ISU STRATEGIK:
Secara umum hasil analisa kebanyakan daripada isu strategik yang ada disekolah berkaitan dengan hal kurikulum, kokurikulum, disiplin, sumber manusia, hubungan luar, kewangan, info dan infra struktur, kemahiran insaniah pelajar, kepimpinan dan sebagainya. Setiap isu strategik perlu dibedah dengan mendalam, kerana jika ia isu kurikulum ia berkaitan dengan apa?... Rajah 5 di bawah adalah analogi kepada perbincangan ini. Tafsiran dan analisa kepada isu perlu bersumberkan kepada data sahih yang ada pada pada guru kanan, ketua penitia serta guru-guru mata pelajaran. Isu strategik itulah yang perlu diselesaikan dalam bentuk penyelesaian masaalah melalui matlamat strategik serta program yang sesuai.
Dalam konteks perancangan strategik sekolah
memahami dan mengesan isu
strategik yang terdapat disekolah adalah satu perkara
yang penting. Ada banyak cara yang boleh dibuat dalam mencari isu strategik.
Isu strategik itu adalah punca masalah yang
perlu diselesaikan dalam perancangan strategik. Jika dalam dunia perniagaan perancangan strategik berkisar kepada, isu penguasaan pasaran seperti jualan, persaingan dan
penurunan permintaan produk dan jenama, pendapatan serta perolehan syarikat
yang menurun dan sebagainya lagi. Kerana itu banyak syarikat korporat menggunakan
model 4Ps marketing mix (Mc Carty) untuk
melakukan anjakan jualan.
Dalam konteks sekolah analisa dan
pengesanan isu tidak boleh dibuat secara sambil lewa. Kerana itu semua maklumat
berkaitan dengan prestasi kurikulum, kokurikulum, disiplin, hubungan
luar, soft skills atau kemahiran insaniah, prestasi pengajaran dan pembelajaran guru dan murid perlu
dianalisa secara bersama serta telus. Hal ini kerana perancangan strategik
sekolah sifatnya sebagai 'non profit
organization'. Maka fokus strategiknya adalah berpusatkan kepuasan
pelanggan serta kualiti terhadap sistem penyampaian bagi setiap program
yang dilaksanakan. Pelanggan sekolah yang terdiri daripada perancang sistem dan
ibu bapa mahukan setiap anak-anak yang belajar di sekolah mempunyai pencapaian
holistik dalam pelbagai bidang. Kerana itu sekolah mesti membuat strategi
bagaimana untuk mencapai matlamat tersebut. Oleh kerana sekolah mempunyai
pelajar yang memiliki kebolehan dan kecerdasan yang tidak sama maka strategi yang dibuat perlu betul-betul kena
pada isu dan masalah yang ingin dilaksanakan. Untuk itu semua
maklumat serta data yang ada disekolah perlu digunakan.
Secara umum hasil analisa kebanyakan daripada isu strategik yang ada disekolah berkaitan dengan hal kurikulum, kokurikulum, disiplin, sumber manusia, hubungan luar, kewangan, info dan infra struktur, kemahiran insaniah pelajar, kepimpinan dan sebagainya. Setiap isu strategik perlu dibedah dengan mendalam, kerana jika ia isu kurikulum ia berkaitan dengan apa?... Rajah 5 di bawah adalah analogi kepada perbincangan ini. Tafsiran dan analisa kepada isu perlu bersumberkan kepada data sahih yang ada pada pada guru kanan, ketua penitia serta guru-guru mata pelajaran. Isu strategik itulah yang perlu diselesaikan dalam bentuk penyelesaian masaalah melalui matlamat strategik serta program yang sesuai.
Rajah 5 |
CARA-CARA
MENGESAN ISU STRATEGIK SEKOLAH
Terdapat pelbagai cara untuk strategis mengesan isu strategik sekolah. Caranya menggunakan
matrik dan analisa persekitaran seperti SWOT, Rajah Ishikawa,
peta minda, Don Crowfort indepth scanning tools, matrik pengesanan
masalah dan sebagainya. Diperingkat sekolah untuk menjadikan
pengesanan isu lebih efaktif, semua guru ahli penitia mata
pelajaran bersama ketua penitia, perlu duduk bersama- sama mencari
dan memahami isu strategik. Melalui kebersamaan itu 'kernel'
isu dan masalah itu akan lebih mudah
dikesani serta difahami.
Mengesan isu strategik yang
dibuat secara berseorangan sangat tidak praktikal kerana ia akan mengwujudkan
bias isu yang
berasaskan persepsi. Sebaik-baiknya pencarian dan pemahaman isu
strategik ia dijana dalam bentuk sumbangsaran makmal atau bengkel. Konsultan
luar negara seperti McKinsey , syarikat korporat, badan berkanun serta beberapa agensi kerajaan banyak menggunakan pendekatan makmal dalam memahami isu strategik organisasi
serta membangun pelan perancangan strategik organisasi mereka.
Dalam perbincangan ini saya
kemukakan 2 alat pengesanan isu ia itu menggunakan Don Crawfort – indepth scanning tools dan Matrik pengesanan masalah.
Analisis SWOT, sebab
akibat, Rajah Ishikawa dan Mind Mapping- Tony Busan tidak saya
bincangkan kerana matrik analisa tersebut sudah biasa digunakan.
Matrik Pengesanan Masalah
(Strategic Scanning Tools)
Tools ini mudah digunakan. langkah - langkahnya seperti di bawah:
i. Kenal pasti KRA atau bidang utama yang mempunyai masalah
ii. Apa Isu Strategik yang berkaitan KRA. Tuliskan isu dengan jelas dalam bentuk ayat ringkas,
iii. Tetapkan darjah risiko. SATU adalah risiko paling rendah, manakala 10 paling tinggi.
iv. Apakah MATLAMAT STRATEGIK yang perlu dibuat. Buat dalam bentuk pernyataan ayat.
v. Darjah risiko tinggi adalah petunjuk isu yang perlu disegerakan dalam merangka matlamat strategik. Ia diterjemah melalui strategi dan program yang memberi impak kuat dan hebat.
Don Crawfort – indepth scanning tools
Don Crowfort indepth scanning tools alat analisis yang menarik bagi merungkaikan masalah dan isu strategik. Cara menggunakan tools ini juga mudah:
1. Apakah SITUASI SEMASA yang menjadi isu: Tulis dalam bentuk pernyataan ringkas serta jelas.
2. Tulis beberapa petunjuk yang menjelaskan keadaan kritikal situasi semasa.
3. Tetapkan apakah SITUASI DIINGINI kesan daripada isu yang terdapat dalam situasi semasa.
4. Tentukan objektif yang hendak dicapai berasaskan situasi yang diingini.
5. Apakah LOMPANG/JURANG PEMBAIKAN yang boleh dibuat. Pengisian jurang ini dalam bentuk tindakan dan taktikal yang spesifik yang mengandungi tindakan yang perlu dibuat serta tempoh masa melaksanakan tindakan. Grafik di bawah menjelaskan kronologi memasukan input dalam tempelet Don Crawfort.
MATLAMAT STRATEGIK
Matlamat strategik cara strategis menetapkan
tujuan akhir berdasarkan isu yang di
kenalpasti.
Katakan isunya berkaitan dengan pusat sumber sekolah tidak mempunyai koleksi buku yang cukup untuk pelajar. Isu lain
yang berkaitan, sekolah tidak mempunyai wang untuk
membeli buku perpustakaan.
Berasaskan isu itu strategis
boleh menterjemah dalam bentuk matlamat dan ia boleh di zahirkan seperti berikut:
Menambah koleksi buku perpustakaan melalui sumbangan wakaf buku
dan sumbangan syarikat swasta untuk
membeli buku perputakaan.
Pemetaan
kandungan Landskap Kandungan Perancangan Strategik yang dipaparkan membantu anda memahami bagaimana ISU STRATEGIK dan
MATLAMAT STRATEGIK dikaitkan. Malah dalam rajah
juga bagaimana pernyataan OBJEKTIF dicatatkan, KPI serta UNJURAN sasaran