DIMENSI STRATEGIK

Dalam banyak sesi latihan yang saya beri kepada pengurus dan pemimpin pendidikan, persoalan  yang selalu  dibangkitkan oleh peserta kursus apa perlunya pengurusan dan perancangan strategik sekolah.  Hal ini kerana sekolah mereka memang merancang setiap program yang dibuat. Jawapan lazim  saya, tuan memang ada merancang dan membuat program tetapi sejauh mana program yang dilaksanakan mempunyai impak terhadap program yang disasarkan. Dalam pandangan saya perancangan strategik sekolah bukanlah melaksanakan perkara yang biasa-biasa, tetapi ia mestilah program yang berimpak tinggi yang memberi makna dari segi pencapaian intelektual melalui aktiviti kurikulum, kokurikulum,yang memperkayakan perkembangan jasmani, rohani, emosi, sosial dan intelek. Kerana itu setiap    perancangan  strategik  sekolah   mesti mempunyai IMPAK   yang kuat  terhadap teras program yang  dirancang. 

Rumelt (2013) Key factors in Strategic Planning


Rumelt (2013) dalam buku Good Strategy and Bad Strategy  menegaskan untuk membuat strategi yang berkesan kita kena tahu 'kernel' atau biji atau inti utama masalah itu. Kerana itu dalam perancangan strategik moden, guru pengurusan mengajar kita supaya,  sebelum membuat strategi,  dimestikan untuk dibuat analisis bagi mencari "kernel" atau biji masalah.
Analisis yang yang kerap digunakan seperti analisis SWOT, ISHIKAWA atau SEBAB dan AKIBAT dan sebagainya. Pada umumnya alat analisis itu mempunyai tools dan matrik yang perlu diselesaikan sebelum sesuatu isu teras dikenal pasti.  Semua analisis yang saya sebut itu direka oleh guru-guru pengurusan moden dengan tujuan untuk mencari sebab sesuatu masalah sebelum strategi dirancang. 

Dalam konteks pengurusan dan perancangan strategik sekolah menganilisis sesuatu keberkesanan program mesti dibuat secara betul dengan sokongan maklumat, atau  data yang boleh didapati daripada laporan akademik, disiplin, kurikulum, kokurikulum dan sebagainya. Semua data itu memang sudah ada pada guru matapelajaran, Ketua Penetia, GPK dan sebagainya. Mengurus ISU STRATEGIK mesti dilihat secara INDEPTH atau secara ke dalam. Ia tidak praktikal dibuat berdasarkan persepsi dan andaian. 

Misalnya setelah dianalisa didapati daripada 100 orang pelajar tahun satu diakhir tahun didapati 40 orang pelajar tidak boleh membaca dan menulis dalam bahasa inggeris dengan baik. 40 orang pelajar itu adalah satu ISU besar dalam kurikulum. Sebagai guru atau pengurus dan pemimpin sekolah apakah cara yang mesti dibuat supaya 40 orang murid itu boleh membaca dan menulis bahasa inggeris dengan baik. 

Analisis yang baik akan dapat mengenal sebab dan akibat pelajar tidak boleh membaca itu. Adakah ia disebabkan oleh faktor kelemahan pengajaran dan pembelajaran (PdP) guru, faktor kognitif pelajar atau faktor mental, Jika faktor mental ia perlu dirujuk kepada doktor pakar. Tetapi jika faktor PdP guru lemah di dalam bilik darjah atau kognitif pelajar ia mesti diatasi melalui strategi. Inilah yang dikatakan oleh Rumelt (2013), kenal biji atau kernel masalah. Program  yang dibuat bagi membolehkan 40 pelajar menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam tempoh masa yang ditetapkan itulah yang perlu dibuat dalam bentuk strategi berimpak tinggi.  Strategi yang dibuat  mesti memberi perubahan kepada kemenjadian murid. 

Rajah model  Landskap Holistik Perancangan Strategik (Razak Rahim: 2017) merupakan satu kerangka holistik yang menunjukkan bagaimana pengurusan dan perancangan strategik berkesan dapat   dilakukan. Model ini menunjukkan matlamat akhir kepada kejayaan dan keberkesanan  pengurusan dan perancangan strategik adalah kemenjadian murid.


 Dalam kerangka pelan pendidikan negara,  kemenjadian  murid bukan retorik tetapi ia adalah teras kepada kejayaan sistem pendidikan. Kerana itu  ia titipkan  secara nyata dalam VISI  dan MISI Kementerian Pendidikan Malaysia. Untuk  itu mari sama-sama kita hayati VISI dan MISI  KPM.

  • VISI: Pendidikan Berkualiti Insan Terdidik Negara Sejahtera.
  • MISI: Melestarikan Sistem Pendidikan Yang Berkualiti Untuk Membangunkan Potensi Individu Bagi Menenuhi Aspirasi Negara.


Bentuk kemenjadian murid  yang dimaksudkan itu ialah  insan yang dididik  dan dibangunkan berasaskan potensi individu yang diterjemahkan oleh guru melalui aktiviti  kurikulum, kokurikulum, sahsiah diri, kemahiran insaniah atau soft skill, moral dan kerohanian  dan sebagainya.
VISI dan MISI Kementerian  Pendidikan Malaysia  juga selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara, bagi membangunkan potensi insan dalam aspek JERIS (jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial). Kejayaan kita membangunkan potensi insan melalui perjuangan yang panjang dan berterusan akhirnya akan memberi kemakmuran kepada negara serta kesejahteraan kepada masyarakat. Dalam konteks pengurusan dan perancangan strategik apa-apa yang kita buat perlu berpaksi kepada hasrat murni VISI dan MISI itu.  Model di bawah menjelaskan bagaimana perancangan strategik bergerak kearah kemenjadian murid bagi menghasilkan insan yang cemerlang.




PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013-2025.

Dalam konteks pendidikan kerajaan Malaysia telah merangka pelan perancangan strategik nasioanal yang dinamakan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. (PPPM 2013-2025)
SILA KLIK- PPPM 2013-2025


Pelan ini mengaris beberapa dasar strategik pendidikan yang perlu dibuat dan dicapai dalam tempoh masa yang ditetapkan. Dasar inilah yang perlu dilaksanakan oleh pengetua guru besar dan pemimpin sistem.


LIMA ASPIRASI SISTEM

Kerajaan  Malaysia telah menetapkan 5 aspirasi sistem yang perlu dicapai iaitu berkaitan dengan AKSES, KUALITI, EKUITI, PERPADUAN dan KECEKAPAN.



RAJAH 1: ASPIRASI SISTEM
Melalui  Rajah 1, dapatlah di fahami bahawa kerajaan Malaysia telah menjanjikan perkara berikut:


  • Akses- kerajaan menetapkan sasaran 100 peratus  kemasukan murid untuk belajar disekolah dari peringkat pra sekolah sehingga menengah atas. Dan ia perlu dicapai menjelang tahun 2020. Makna kepada janji kerajaan itu perlu diterjemahkan oleh semua pelaksana dasar, sama ada pada peringkat JPN, PPD dan sekolah. Yang jelas sekolah mesti menyambut hasrat ini, dan tidak  ada pilihan menolak penerimaan  masuk pelajar ke sekolah.

  • Kualiti: Kerajaan khususnya kementerian pemdidikan telah menetapkan negara Malaysia berada dalam  satu peritiga ke atas dalam pentaksiran  berpestasi tinggi antarabangsa. Benchmarking kepada pentaksiran ini TIMSS  dan PISA. Perkara ini perlu dicapai dalam tempoh 15 tahun. Apakah TIMSS  dan PISA. TIMSS  ada lah Trend in Matematic and Science Study manakala PISA merupakan singkatan dari Program for International Student Assessment. PISA merupakan  satu  penilaian  antarabangsa  yang menitikberatkan kemampuan anak usia 15 tahun dalam  literasi membaca,  matematik dan  sains.  Bagi mencapai hasrat itu pemimpin sekolah dan guru-guru  seluruh malaysia perlu bergerak kearah  pencapaian literasi tersebut dan ia perlu diterjemah melalui  pendekatan pengajaran dan pembelajaran beraras tinggi atau KBAT.


  • Ekuiti: Hasrat kerajaan bagi mengurangkan jurang pencapaian murid diantara bandar dan luar bandar. Dalam  analisa pencapaian dikatakan anak-anak dibandar mempunyai pencapaian yang lebih baik dan tinggi berbanding dengan  pelajar-pelajar luar bandar. Dalam pencapai hasrat itu pemimpin sekolah dan guru-guru diluar bandar  perlu bekerja keras bagi mencapai hasrat itu sama ada melalui strategi pengajaran  motivasi , tunjuk ajar yang lebih kepada pelajar dan sebagainya.
  • Perpaduan: Sistem pendidikan yang menawarkan perpaduan dan pemupukan persefahaman yang sama melalui ekosistem pembelajaran, pergaulan, pemahaman dan amalan nilai dan sebagainya. Ia perlu diterjemahkan dalam bentuk kandungan pelajaran, aktiviti pembelajaran, program pemupukan dan amalan perpaduan, kebersamaan tempat belajar, sikap saling memahami dan sebagainya. 
  • Kecekapan: Sistem yang memaksimumkan keberhasilan murid  berasaskan perbelanjaan yang digunakan untuk membangunkan pendidikan anak-anak. Hal ini bermaksud  apa juga program yang dibuat kepada pelajar ia perlu  memberi impak dan hasil terbaik kepada pelajar. Hal ini dapat di ukur melalui pencapaian akademik, kokurikulum, sahsiah diri, kualiti kepimpinan, pengetahuan dan kemahiran  pelajar dan  sebagainya lagi. Setiap sen yang dibelanjakan ia perlu memberi kesan hebat dan berganda kepada kemejadian murid.

ENAM CIRI UTAMA- PERSAINGAN  PELAJAR GLOBAL

Kementerian Pendidikan Malaysia  memang  menyedari  persaingan pendidikan pada peringkat global. Ini berasaskan kepada andaian bahawa  modal insan yang dibangunkan di Malaysia boleh  menempatkan diri dinegara lain. Hal itu menyebabkan setiap murid dan pelajar di  negara ini perlu memiliki 6 ciri utama pelajar global iaitu;  


  1. Memiliki pengetahuan yang luas dalam pelbagai bidang adalah prasayarat penting kepada persaingan. Tanpa pengetahuan yang tinggi tidak mugkin  pelajar kita boleh bersaing dipentas global.
  2. Pelajar memiliki kemahiran berfikir aras tinggi, yang dizahirkan melalui  penampilan, penulisan, pemikiran dan sebagainya.
  3. Pelajar mempunyai kemahiran memimpin yang mana ia sangat penting sebagai insan yang terlibat dalam pentas dan persaingan global
  4. Menguasai kemahiran dwibahasa  iaitu menguasai lebih daripada satu bahasa adalah perkara yang sudah menjadi keperluan. Penguasaan lebih daripada satu bahasa akan menjadikan pelajar malaysia  dapat berhubung dengan komuniti  masyarakat dunia melalui bahasa kedua atau ketiga yang dikuasainya.
  5. Memiliki etika dan kerohanian diri adalah satu perkara yang tidak kurang pentingnya. Tanpa etika atau adap serta memiliki kepercayaan serta amalan terhadap agama pelajar malaysia mudah terjebak dalam perbuatan buruk yang merosakkan imej diri dan masyarakat.
  6. Pelajar Malaysia juga perlu mempunyai identiti nasional, yang boleh ditampilkan  melalui pakaian, pertuturan, adap  dan kesopanan diri dan sebagainya
Rajah: 2
Semua ciri utama pelajar global itu seperti Rajah 2, perlu dibangunkan oleh sekolah. Hal yang demikian menyebabkan semua program dan aktiviti yang dijalankan disekolah samaada yang melibatkan aktiviti kurikulum, kokurikulum, kepimpinan, hubungan luar dan sebagainya  perlu dicanai demi mencapai sifat pelajar gobal.



11 ANJAKAN  PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA (PPPM)

Daripada 11 anjakan itu  6 daripadanya mempunyai kaitan  secara langsung yang melibatkan sekolah dan pelajar iaitu;

  • Anjakan 1- kesamarataan akses pendidikan bertaraf dunia.
  • Anjakan 2- murid menguasai BM dan BI dan bahasa tambahan lain.
  • Anjakan 3- rakyat yang menghayati nilai
  • Anjakan 7- ICT dalam pembelajaran
  • Anjakan 9 - kerjasama sekolah, ibubapa, komuniti, sektor  swasta.
  • Anjakan 10 - keberhasilan murid diukur berdasarkan setiap ringgit yang dibelanjakan.


PPPM 2013-2025 merupakan janji kerajaan berkaitan pendidikan dan ia adalah mandat  kerajaan kepada   KPM yang perlu dilaksanakan. Kerana itu semua warga pendidikan daripada Bahagian, JPN, PPD, guru besar, pengetua dan guru-guru perlu menzahirkan setiap yang disebut dalam bentuk tindakan dan operasi. PPPM merupakan pelan dasar strategik pendidikan Malaysia bersifat jangka panjang. Untuk negara itu merupakan pelan perancangan strategik negara berkaitan dengan pendidikan. Berdasarkan PPPM itu, maka pegawai pelaksana yang berada dibawahnya perlu merealisasikan semua yang telah digariskan dalam bentuk program. Pelaksanaannya adalah mendatori.Tidak ada sebab untuk pemimpin sistem, pengurus dan pemimpin sekolah dan guru-guru tidak komited dan tidak akur bagi melaksakannya. Tafsiran kepada pelaksanaan ini memerlukan kebijaksaan pengurus dan pemimpin sekolah, supaya program yang dibuat 'landed' ditempatnya dan mempunyai IMPAK sejajar dengan dasar ANJAKAN yang ditetapkan.

  Misalnya ANJAKAN 2- Memastikan Setiap Murid Menguasai Kemahiran dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dan galakan mempelajari  bahasa tambahan.  Anjakan ini menuntut komitmen  pengetua, guru besar serta guru-guru mata pelajaran seluruh Malaysia  bagi menterjemahkan dalam bentuk tindakan dan  operasi. Hal itu bagi  membolehkan pelajar menguasai  kemahiran yang dihasratkan. Ia perlu diterjemah dalam  bentuk strategi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Kerana perkataan SETIAP MURID bermaksud, semua  pelajar yang ada seramai lebih 2 juta orang  mesti menguasai kemahiran yang ditetapkan. Kita sedia maklum pelajar di sekolah  mempunyai pelbagai aras kecergasan kognitif. Kerana  itu strategi  perlu  dibuat  dengan berkesan  supaya tidak ada pelajar  yang ketinggalan  dalam penguasaan Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris serta bahasa tambahan yang lain. Disinilah ia perlu diterjemah dalam bentuk perancangan strategik sekolah.




TERMINOLOGI  DALAM PERANCANGAN STRATEGIK

Dalam perancangan  strategik  terdapat beberapa istilah yang sering digunakan. Diantara  istilah  itu seperti:


  • STRATEGI
  • ISU
  • MATLAMAT
  • KRA
  • SUB-KRA
  • KPI
  • TOV
  • OBJEKTIF
  • SASARAN

STRATEGI: adalah  tindakan atau  cara melakukan sesuatu dengan berkesan, ISU STRATEGIK: Persoalan utama atau pokok persoalan yang kritikal, manakala    MATLAMAT STRATEGIK: merupakan sasaran yang ingin dicapai. Rajah 3 dan 4  di bawah menjelaskan makna terminologi  yang dimaksudkan.


Rajah: 3



Rajah: 4

STRATEGIS

Kejayaan perancangan strategik  sekolah sangat bergantung kepada  strategis. Di sekolah strategis  itu  mestilah diketuai pengetua atau guru besar. Kerana guru besar dan pengetua lebih memahami VISI dan MISI pendidikan serta agenda pendidikan negara.  Bersama dengannya semua Guru Penolong Kanan, ketua bidang, ketua –ketua penitia, serta guru-guru dalam setiap penitia mata pelajaran.  Strategis  boleh juga melibatkan AJK PIBG, fasilitator serta  konsultan perancangan strategik. Pengetua dan guru besar adalah pengerak strategis. Semua ahli  strategis  akan duduk bersama-sama untuk mencari dan mengesan isu strategik. Strategis akan membedah  semua masalah serta isu dan menetapkan sasaran serta matlamat strategik  yang perlu dibuat. Menentukan objektif strategik, menetapkan KPI serta unjuran pencapaian yang perlu dicapai dalam beberapa tahun tertentu. Beberapa siri  bengkel kerja perlu dibuat, bermula  daripada  sumbangsaran, membuat draf, serta  menyediakan  draf lengkap perancangan strategik sekolah. Kesimpulannya  strategis  itu adalah orang yang merancang dan membina perancangan strategik  sekolah.


DOKUMENTASI   PERANCANGAN STRATEGIK SEKOLAH
  
Perancangan strategik sekolah yang lengkap hendaklah didokumentasikan dengan sempurna. Dia perlu  diberi judul atau  dijenamakan seperti ' PELAN KECEMERLANGAN SEKOLAH  ST MARY 2017-2019' atau ' LANDSKAP KECEMERLANGAN SEKOLAH INTAN BAIDURI 2017-2019'. Semua bahan perancangan strategik sekolah perlu dibubuh  dalam fail berkulit keras atau  dibukukan. 

Setiap penitia  dibekalkan dengan semua dokumen lengkap strategik. Paparkan juga perancagan  strategik  sekolah  itu dilaman web  atau  blog sekolah. Bagi  sekolah yang   tiada blog ia boleh disimpan di 'cloud' misalnya pada google drive atau dalam kotak e-mel.  Tujuannya sesiapa sahaja boleh membuat semakan dan rujukan bidang dan program  strategik yang perlu dibuat. Kerana perancangan strategik sekolah adalah aspirasi bersama.


PELANCARAN, PUBLISITI  DAN ROAD SHOW

Perancangan strategik  sekolah  tidak  akan bermakna jika kewujudannya tidak diketahui. Pelancaran dan publisiti  berkaitan dengan perancangan strategik  sekolah perlu di war-warkan.  Hal ini kerana  visi, misi   dan matlamat strategik  sekolah perlu dikongsi secara bersama dengan pelajar, guru-guru, ibubapa  dan masyarakat NGO serta agensi yang berdekatan.
Kenapa pelancaran dan publisiti penting

·       Menimbulkan kesedaran kepada semua pelajar dan guru-guru serta ibubapa bahawa sekolah telah mempunyai pelan perancangan strategiknya.

· Semua warga sekolah bergerak bersama-sama untuk mencapai matlamat strategik yang ditetapkan.  Sebagai contoh matlamat strategik  sekolah menetapkan sasaran semua pelajar tahun 4 mahir   bertutur dan menulis dalam bahasa inggeris.

·  Kefahaman terhadap matlamat  menyebabkan semua pelajar dan warga sekolah akan bersama-sama mengerakkan program yang ditetapkan dalam matlamat strategi.

·   Semua program akan diterjemah dalam bentuk tindakan dan operasi. Guru-guru yang terlibat  akan mengajar dengan bersungguh-sungguh  seperti kerangka tindakan  yang ditetapkan dalam  kerangka  strategik.

· Persatuan, kelab dan sebagainya akan menggerakan pelbagai aktiviti  bagi mencapai objektif matlamat strategik.






LAPORAN PENCAPAIAN PELAN PERANCANGAN  STRATEGIK SEKOLAH  DAN  SEMAKAN SASARAN  KPI

Perancangan  Strategik Sekolah (PSS)  perlu dilaporkan status pencapaiannya. Melalui pelaporan  itu semua pemilik program yang terlibat tahu kedudukan semasa pencapaian pelan perancangan strategik  yang sudah dibuat. Laporan pencapaian   perlu dibuat 2 kali setahun iaitu pada semakan setengah  tahun dan diakhir tahun. Ia perlu ditakwimkan. 

Urusetia pelaporan  perlu  dilantik bagi menyelaraskan format, masa, tempat  pelaporan dibentangkan. 

Untuk lebih tersusun   satu  pasukan kerja  wajar dibentuk   supaya segala aspek berkaitan  dengan  pelan perancangan strategik  sekolah, bermula daripada  praperancangan, perancangan, pelaksanaan dan penilaian program PSS  dapat  dilakukan secara sistematik.

Sesi pendengaran dan pelaporan  ini perlu dihadiri  oleh semua yang terlibat. Ia bermula daripada guru-guru, murid-murid, ibubapa dan semua pihak yang ada kepentingan. Pembentangan pencapaian ini sebagai satu cara kawalan pelaksanan program. Ia akan memberi motivasi kepada semua pihak yang terlibat. Pembentangan laporan PSS elok dibuat dalam bentuk laporan ringkas sama ada secara perbandingan, sebelum dan selepas pelaksanaan program atau  boleh juga dibentangkan dalam bentuk  kad pelaporan. 

Untuk  ibubapa  ia boleh  dibuat dalam bentuk 'OPEN DAY' atau HARI TERBUKA yang mana dalam majlis itu pencapaian perancangan strategik  sekolah dibentangkan kepada semua ibu bapa. Untuk murid-murid pencapaian pelaporan PSS  itu boleh dibuat  dalam perhimpunan setengah tahun yang melibatkan semua guru dan murid-murid.


Tujuan pelaporan PSS

  • untuk menilai kedudukan  pencapaian program strategik yang telah dibuat.
  • untuk memastikan setiap  owner atau pemilik  program melaksanakan  semua program yang dirancang mengikut pelan perancangan strategik  yang ditetapkan.
  • untuk membuat penjajaran semula  bagi  program  yang tersasar  serta gagal mencapai impak  yang ditetapkan
  • untuk memberi motivasi kepada semua yang terlibat  supaya meneruskan  program serta melaksanakan sasaran yang ditetapkan.